×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Sunday, 17 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قوانین نحوه تقسیم پارکینگ در اپارتمان

در اپارتمان های نوساز نحوه تعیین پارکینگ از موضوعاتی هست که همیشه بحث برانگیز بوده و هر واحد اپارتمانی باید پارکینگ و انباری ان از ابتدا مشخص شود و مشخصات ان از جمله موقعیت ،مساحت و محل دقیق ان در صورت مجلس تفکیکی و سند قید گردد .
اگر برای هر واحد اپارتمان پارکینگ مشخصی نباشد و پارکینگ به صورت مشاع باشد پس پارکینگ همه واحد ها مشاع و مشترک خواهد بود و واحدهایی که در صورت مجلس تفکیکی حق پارکینگ ندارند حق استفاده از پارکینگ مشاع را هم ندارند .
تا زمانی که استفاده از پارکینگ به صورت مشاع میباشد همه مالکان برای ایجاد نظم و انضباط در پارکینگ برای مدت معینی برای هر واحد،پارکینگ خاصی را تعیین می‌کنند و پس از اتمام مدت تعیین شده باید هر واحد پارکینگ خود را با واحد دیگری تعویض کند .
در اپارتمان های نوساز چون پارکینگ برای هر واحد تعیین نشده است طبق صورتمجلس تفکیکی بطور موقت برای هر واحد پارکینگ تعیین میگردد و پس از آماده شدن سند و تعیین شدن موقعیت پارکینگ هر واحد باید مالک از پارکینگ خود استفاده کند .مدیر ساختمان هر مجتمع برای رفع مزاحمت های احتمالی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت و اختلافات طبق درخواست مالکین هر واحد و با توافق یکدیگر و هییت مدیره محل خاصی از پارکینگ برای خودروی هر واحد تعیین میکند که این تقسیم بندی به معنای مالکیت انحصاری شخص نسبت به محل تعیین شده نیست و بطور موقت میباشد .
اگر خریدار طبق یک مبایعنامه واحد را با پارکینگ و انباری از فروشنده خریداری کند و پس از آماده شدن سند متوجه شود که واحد مورد نظر فاقد پارکینگ است میتواند بر علیه فروشنده در محاکم دادگستری طرح دعوا نموده و دادخواست الزام به انجام تعهد بدهد .
سازمان ثبت اسناد طبق صورتمجلس تفکیکی برای هر واحد پارکینگ مشخصی تعیین کرده و طبق یک فرمول خاصی پارکینگ ها را بین طبقات تقسیم می‌کند.طبق ماده ۲ قانون تملک اپارتمان ها پارکینگ اپارتمان اگر در اسناد مالکیت یک ملک ثبت نشده باشد جزو مشاعات ساختمان محسوب میشود.
مالکان اپارتمان حق دارند که فقط از محدوده تعیین شده پارکینگ اختصاصی خود استفاده کنند و فقط خودروی خود را در ان پارک نمایند و از گذاشتن وسایل اضافی و استفاده از فضای تعیین شده و یا هدف دیگری امتناع ورزند که طبق قانون ممنوع است و این امر دخل وتصرف به حقوق دیگران میباشد .
گاهی در پارکینگ ها فضای مشخصی وجود دارد که جزو مشاعات میباشد و هیچ واحدی حق استفاده از این فضای اضافه را برای پارک خودروی خود ندارد و یا وسایل اضافه در ان قرار دهد مگر آن که همه مالکان توافق کنند و حق پارک خودرو را به ان واحد بدهند .
هر واحد اپارتمان در یک مجتمع باید از پارکینگ اختصاصی خود استفاده کند و اگر بدون اذن مالک از پارکینگ واحد دیگری استفاده بنماید باید اجاره ان را به مالک پرداخت کند مگر آن که با اذن مالک از پارکینگ استفاده نموده باشد و استفاده از پارکینگ دیگران بدون اجازه مالک جرم است و طبق قانون دارای جریمه و حبس میباشد.
بعضی از مالکین در یک مجتمع دارای دو یا سه پارکینگ هستند که می‌توانند پارکینگ اضافه خود را به واحدهای دیگر بفروشند و یا اجاره دهند تقاضای خرید پارکینگ باید از سوی شخصی باشد که در آن مجتمع ساکن هست و مالک میتواند پار کینگ اضافه خود را در دفاتر اسناد رسمی بطور قانونی به مالک جدید انتقال دهد ولی اگر ان فرد در ان مجتمع ساکن نباشد مالک نمیتواند ان را انتقال دهد و این امر خلاف قانون بوده و جرم محسوب میشود .
در بعضی از مجتمع ها پارکینگی به نام پارکینگ مزاحم وچود دارد که دو ماشین میتوانند پشت سر هم پارک کنند که قیمت این پارکینگ نسبت به پارکینگ های دیگر کمتر میباشد و از این بابت پارکینگ مزاحم میباشد هر زمان که مالک خودرو بخواهد ان را جابه جا کند باید مالک پارکینگ مزاحم خودروی خود را جابه جا کند و پارکینگ مزاحم به شخصی داده میشود که اخرین قرارداد خرید ملک را داشته باشد .
خانم حسینی وکیل و مشاور حقوقی شماره تماس ۰۹۰۳۲۱۶۳۵۰۷

منبع خبر :
  1. حامد

    سلام
    از مطالب مفید شما استفاده بردم.
    اگر در مورد قانون تقسیم پارکینگ در آپارتمان نوساز صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخشنامه یا دستورالعملی هست می خواستم شماره یا ماده قانونی آنرا داشته باشم.ممنون

  2. بیژن ملکی

    با درود
    پرسش و خواسته بنده هم همچون دوست گرامی آقای حامد بوده و لطفا چنانچه ضوابط،قوانین،مقررات و بخشنامه ای در خصوص نحوه شماره گذاری و تقسیم پارکبنگ آپارتمان نو ساز توسط سازمان ثبت اسناد که بنوان هنگام دعوای حقوقی به ضابط قضائی ارائه داد،مشخصا مواد و بندهای قانونی مربوط به آن را لطف نموده و در اختیار اینجانبان قرار دهید.باسپاس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.