×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Sunday, 17 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگرانی سوداگران بازار مسکن  از اخذ مالیات و اجرای جهش تولید مسکن

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، سوداگری در بازار مسکن یکی از عوامل اصلی جهش قیمت در سال های اخیر بوده است و چنانچه این قانون عملیاتی شود می توان به روزهای بهتر بازار مسکن امیدوار بود. البته کمبود عرضه مسکن نه فقط با اجرای این طرح بلکه با افزایش تولید و طرح هایی مثل طرح جهش تولید مسکن امکان پذیر خواهد بود.
جهش قیمت در سال های اخیر باعث شد تا مدافعان وضع مالیات بر مسکن افزایش یابند. با همین توجیه موضوع مالیات بر خانه های خالی به عنوان یکی از حلقه های زنجیر «وضع مالیات» در دستور کار مجلس قرار گرفت. در عین حال مجلس طرح جهش تولید و تامین مسکن را کلید زد تا بر اساس آن دولت مکلف باشد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد.
بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باور هستند وضع این مالیات در کنار اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن می تواند سوداگری در بازار مسکن را پایان داده و یا در بدبینانه ترین حالت، به طور چشمگیر کاهش دهد.
با این حال پس از تصویب مالیات بر خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی در قالب ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم و تایید آن در شورای نگهبان قانون اساسی، این قانون لازم الاجرا شد و دولت مکلف شد برای اجرای آن سامانه ملی املاک و اسکان را جهت شناسایی واحدهای مسکونی خالی راه اندازی کند.
بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات مسکن در فروردین ماه، قیمت هر مترمربع مسکن در این ماه به طور میانگین نسبت به اسفندماه ۳.۱ درصد کاهش پیدا کرد.
بنابراین گزارش هیبنا، در عین حال برخی نمایندگان مجلس بر این باور هستند با وضع مالیات بر خانه های خالی، در ادامه با تکمیل این زنجیره با وضع مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن می تواند منتج به پایان سوداگری در بازار مسکن باشد.
در همین خصوص، آرا شاوردیان عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی بر کاهش قیمت مسکن، گفت: باتوجه به آمار بانک مرکزی و آخرین گزارش تحولات بازار مسکن، قیمت خانه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه‌های منتهی به اسفندماه کاهش نسبی داشته است.
وی ادامه داد: این کاهش قیمت و افزایش معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایطی اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده و به زودی پایه مالیاتی از واحدهای مسکونی احتکار شده اخذ می‌شود.

photo 2021 06 04 14 54 24 2 300x298 - نگرانی سوداگران بازار مسکن  از اخذ مالیات و اجرای جهش تولید مسکن

 

منبع خبر : گسترش نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.