×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Sunday, 17 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشاعات ساختمان ؛ اپارتمان ها دارای دو مالکیت

مشاعات ساختمان
اپارتمان ها دارای دو مالکیت میباشند:
۱- مالکیت اختصاصی که به صورت مجزا برای هر واحد در سند رسمی انها ذکر شده است و استفاده انحصاری ان در دست مالک و مستاجر میباشد و مالکین واحد های دیگر حق استفاده از آن قسمت ها را ندارند و ان فضای داخلی ساختمان شامل بالکن ،اتاق خواب ها،سالن پذیرایی ،آشپزخانه و سرویس ها و همچنین پارکینگ و انباری اگر در سند ذکر شده باشد .
۲- مالکیت مشاعی که قسمت های مشترک یک ساختمان میباشد و متعلق به همه واحد های ساختمان است و هیچ کس نمی‌تواند ان را در تملک خود قرار دهد و یا ان که استفاده اختصاصی از ان کند مگر آن که ساکنین اپارتمان و هییت مدیره این اجازه را به او داده باشد
پس همه مالکین میتوانند از مشاعات بطور مشترک استفاده کنند .
مشاعات یک ساختمان شامل :زمین ساختمان ، درب ورودی، راهرو ،پنجره های راهرو،ورودی پارکینگ ،پارکینگ اضافی،اسانسور،پله ها ،شوفاژخانه ،تاسیسات مشترک ،انشعابات مشترک،
پشت بام ،لابی،حیاط،باغچه ،
تامین هزینه های مشاعات ساختمان بر عهده همه ساکنین اعم از مالکین و مستاجرین ساختمان میباشد و هرکس موظف است سهم خود را بر اساس متراژ واحدها برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کند و اگر احدی از مالکین این هزینه ها را پرداخت نکند مدیر ساختمان میتواند ابتدا با دادن اظهار نامه و سپس از طریق شورای حل اختلاف از واحد متخلف هزینه را بخواهد .
ساکنین اپارتمان باید از مشاعات بطوری استفاده کنند که اولا مانعی برای استفاده دیگران نباشند دوم آسیب و خسارتی به مشاعات وارد نکنند که در ان صورت ان واحد باید هزینه تعمیرات را بپردازد.
گذاشتن وسایل اضافی در مشاعات مانند جا کفشی یا لوازم اضافه در راهروها یا پله ها و حیاط ممنوع میباشد و سایر واحدها میتوانند اعتراض کنند و مدیر ساختمان باید به واحد مذکور اخطار دهد .
هیچ یک از ساکنین حق استفاده اختصاصی از مشاعات را ندارد متلا در مشاعات بخواهد نجاری کند یا ماشین خود را شستشو دهد ،
همه ساکنین باید خودروی خود را در محل پارکینگ خود قرار دهند و مانع رفت و آمد دیگران نشوند و استفاده از فضای پارکینگ برای گرفتن مراسم های خصوصی باید با اجازه ساکنین و مدیر ساختمان باشد .
گذاشتن زباله ها در راهروها ممنوع میباشد که موجب آلودگی فضای مشاعات خواهد شد .
هرگونه تغییر در نقشه ساختمان یا شکل و رنگ در اپارتمان که موجب ایجاد ناهماهنگی در نمای ساختمان بشود ممنوع است مگر آن که مجوز های لازم را از مدیر ساختمان و ساکنین گرفته باشد .
خانم حسینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی شماره تماس ۰۹۰۳۲۱۶۳۵۰۷

منبع خبر :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.