×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Sunday, 17 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن قابل اجرا است

ساخت یک میلیون واحد مسکن آن هم در یک سال، وعده‌ای است که از سوی طراحان آن بار دیگر مطرح شده و دولت جدید نیز این طرح را در محور برنامه‌های خود قرار داده‌است.
به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بار دیگر در دولت سیزدهم، احیا شده و جزو برنامه‌های محوری این دولت نیز قرار گرفته‌است. محمد امیرزاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است این طرح شدنی است اما باید در بافت‌های فرسوده عملیاتی شود. رامین گوران دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران اما، آن را ناشدنی می‌داند و می‌گوید، از توافق و قرارداد سال گذشته این انجمن با استان تهران برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی، تاکنون تنها حدود ۳ هزار قرارداد با تحویل زمین، منعقد شده و این ناکامی، یک نشانی روشن می‌تواند برای طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی باشد.
محمد امیرزاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، معتقد است که این طرح، قابل اجرا است. او که از فعالان اقتصادی در حوزه احداث و فنی‌ومهندسی است، می‌گوید ظرفیت زیرساخت‌های لازم برای تولید یک میلیون مسکن در سال، از جمله سیمان، فولاد و سایر مصالح مورد نیاز، جوابگوی حتی ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی را دارد اما شرط اجرایی این طرح، تنظیم همکاری‌ها در بدنه دولت و تعامل میان وزارتخانه‌های کلیدی صمت و راه و شهرسازی است.
امیرزاده بر این باور است که طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی، می‌تواند لوکوموتیو پیشران اقتصاد و صنعت کشور در شرایط کنونی شود، با این حال وی رمز موفقیت در اجرای این طرح را ورود به بافت فرسوده شهرها می‌داند و معتقد است که محل اجرای این پروژه‌ها باید در بافت قدیمی و فرسوده و با هدف احیای این مناطق باشد.
از سوی دیگر، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران نظر متفاوتی دارد و معتقد است که زیرساخت‌ها و ظرفیت داخلی واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی، هنوز برای عملیات‌سازی این طرح فراهم نیست.
رامین گوران، با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدات ساختمانی از جمله در سیمان و فولاد، در کنار صادرات این محصولات، اجرای طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را ناممکن می‌کند، در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران، تاکید کرد که با ظرفیت‌ و امکانات موجود، حداکثر تولید و ساخت مسکن در سال، ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار واحد است و این در شرایطی است که تمام زیرساخت‌های مورد نیاز، از نیروی انسانی تا مصالح و خدمات به طور کامل آماده‌باش باشد.
وی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه‌های تولید در بخش مسکن، به طور کامل صرف ساخت می‌شود، به طرح اقدام ملی مسکن و قراردادی که سال گذشته میان انجمن انبوه‌سازان استان تهران و استانداری تهران برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت به امضا رسید، اشاره کرد و افزود: این طرح نیز به‌رغم قرارداد و توافقات صورت گرفته، تاکنون موفق نبوده و از ۲۰ هزار واحد مسکونی مورد توافق، طی یک سال گذشته تنها ۳ هزار و ۱۰۴ واحد منتج به تحویل زمین و اخذ قرارداد ساخت شده است. به گفته گوران، سازمان‌ها و متولیان دولتی تاکنون موفق به تحویل زمین مورد نیاز برای ساخت نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی مورد توافق، نشده‌اند و همکاری نیز نمی‌کنند. دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه برای پروژه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران، اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان تعیین شد، افزود: این میزان از تسهیلات تنها ۲۰ درصد از هزینه ساخت را پوشش می‌دهد و متقاضیان باید از توان مالی کافی برای ادامه ساخت پروژه مسکونی خود برخوردار باشند که با توجه به مشکلات مالی در طبقات متوسط جامعه، تعهد پرداخت‌ها تا حدی غیرممکن به نظر می‌رسد، از این رو معضل تامین منابع مالی، پاشنه آشیل دیگری است که اجرای این طرح و البته پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی را رویایی کرده‌است.

 

photo 2021 08 26 16 27 52 - تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن قابل اجرا است

منبع خبر : بازار

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.